Oberta la licitació de solucions basades en IA per proveir d’informació dels medicaments als pacients, cuidadors i ciutadania

Oberta la licitació de solucions basades en IA per proveir d’informació dels medicaments als pacients, cuidadors i ciutadania

L'objectiu del repte és desenvolupar una solució que proporcioni informació veraç, fiable, disponible, accessible i en temps real a dubtes específics relacionats amb els medicaments

Comparteix
Comparteix
11 ABRIL 2025

En el marc del Programa Salut/ IA del Sistema de Salut de Catalunya, el 27 de juny de 2023 l’AQuAS va publicar al seu perfil del contractant l’anunci de convocatòria d’una consulta preliminar al mercat per explorar solucions basades en intel·ligència artificial orientades a millorar l’accés a la informació durant tot el cicle d’ús dels medicaments. Després d’analitzar els resultats de la consulta,  es  va concloure que el mercat estava en condicions d’oferir una solució capaç d’abordar les necessitats descrites i complementar-la amb funcionalitats addicionals tot i l’existència d’alguns límits tecnològics. 

Ara, aquest repte ha fet un pas endavant amb l’aprovació de la licitació, que vol desenvolupar una solució digital capaç d’oferir informació sobre medicaments en un llenguatge planer, comprensible per a pacients i ciutadania, accessible des de La Meva Salut, usable en múltiples dispositius i amb diversos formats de sortida i temps real. A més, la solució digital ha de proporcionar mòduls tant per la introducció de nous continguts, com per utilitzar la informació generada per la solució digital per l’anàlisi de la demanda d’informació de medicaments i posterior planificació d’intervencions de salut en aquest àmbit, tenint en comptes les dades.

Objectius a cobrir

La solució digital haurà d’assolir uns objectius. Per a la ciutadania i pacients huarà oferir una eina digital accessible les 24 hores i multicanal que resolgui dubtes sobre els medicaments en un llenguatge clar i entenedor. L’objectiu és millorar l’adhesió als tractaments, reduir consultes innecessàries i incrementar el coneixement i la confiança en l’ús dels medicaments i les tecnologies digitals.

Per als professionals sanitaris haurà de complementar la informació que es proporciona als pacients després de l’acte assistencial i canalitzar de manera adequada les consultes que requereixin intervenció professional, millorant així la qualitat assistencial.

Per al sistema de salut, millorar els resultats en salut i contribuir a la sostenibilitat del sistema mitjançant un ús més racional dels medicaments, la reducció d’errors i el monitoratge de les consultes per a la presa de decisions basada en dades.

Des del punt de vista tecnològic: garantir la integració amb l’ecosistema digital del sistema de salut (com La Meva Salut), assegurar l’escalabilitat de la solució, l’anonimització de dades i l’alineació amb l’estratègia TIC del Departament de Salut.

Com participar-hi

Sobre el repte

El concepte de grau de coneixements sobre salut és l’habilitat d’obtenir, llegir, entendre i utilitzar informació per prendre decisions apropiades sobre la salut i seguir instruccions de tractament.

Un nivell baix de coneixement sobre la salut per part de la ciutadania s’associa a una comprensió limitada de les instruccions mèdiques verbals i escrites, coneixement limitat dels serveis de salut, alt risc d’hospitalització i de mortalitat, menys probabilitats de rebre activitats preventives i nivells més baixos de comportaments saludables i adherència als tractaments.

Així doncs, es vol explorar una solució digital que doni resposta a les necessitats de resolució de consultes i ajuda en l’augment dels coneixements dels medicaments, amb una disponibilitat constant i que complementi les activitats d’informació de medicaments del conjunt de professionals sanitaris.